بلور زعفرانی برای حافظه‌های رایانه‌ای سبز

فلزات به‌کار رفته در حافظه‌های رایانه‌ای موادی کم‌یاب یا سمی هستند؛ اما با کشفبلور زعفرانی برای حافظه‌های رایانه‌ای سبز رفتار فروالکتریک در بلورهای زعفرانی رنگ اسید کروکونیک، دست‌یابی به الکترونیک سبز و دوست‌دار محیط زیست دور از دسترس نیست.

مجید جویا: یک بلور زعفرانی رنگ می‌تواند به دست‌یابی به الکترونیک سبزتر کمک کند.

برخی از انواع حافظه‌های کامپیوتری کم‌توان، داده‌ها را با استفاده از فلزات فروالکتریک ذخیره می‌کند؛ یعنی آنها هنگامی که در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرند، قطب‌های مثبت و منفی را شکل می‌دهند. اما خیلی از فلزاتی که معمولا در این حافظه‌ها مورد استفاده واقع می‌شوند، کمیاب یا سمی هستند.

به گزارش نیوساینتیست، به تازگی ساچیو هیروشی از موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته صنعتی در ایبکاری ژاپن و همکارانش، توانستند رفتار فروالکتریک را در بلور اسید کروکونیک کشف کنند، ماده‌ای که تنها از کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است.

اسید کروکونیک یکصد و هفتاد سال پیش از این کشف شده بود، ولی برای اولین بار در دهه گذشته، حالت بلوری آن تولید شد. هنگامی که گروه هیروشی یک میدان الکتریکی را در دمای اتاق به بلور‌ها اعمال کردند، توانستند قطبیت الکتریکی آن را معکوس کنند.

پژوهشگران دریافتند که یک تاخیر زمانی بین حذف میدان و عکس شدن قطبیت بلور وجود دارد. به گفته هیروشی، این «حالت معمول فروالکتریک‌ها است، و یک اشاره مستقیم به توانایی آنها برای ذخیره و معکوس کردن یک پلاریته الکتریکی است». از این یافته می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از اسید کروکونیک در الکترونیک آلی استفاده کرد.

مارتی گرگ در دانشگا کوئینز بلفاست در بریتانیا، می‌گوید که در حال حاضر هم تعدادی پلیمر آلی با ویژگی‌های فروالکتریک وجود دارند که از میان آنها می‌توان به پلی‌وینیلیدین فلوراید اشاره کرد. «ولی در دسترس بودن سیستم‌های فروالکتریک آلی‌تری به نسبت سیستم‌های پی.‌وی.‌دی.‌اف مانند خیلی جالب توجه است، چرا که فرصت‌های بیشتری را برای ابزارهای آلی به نسبت آنچه که تا پیش از این در دسترس بوده‌اند فراهم می‌آورد».

به رغم اینکه او به این نکته اشاره می‌کند که از نتایج گروه هیروشی چنین بر می‌آید که اسید کروکونیک پلاریته را خیلی آهسته‌تر از آنچه که برای استفاده در رم‌های فروالکتریک لازم است تغییر می‌دهد، «من فکر می‌کنم که نتایج این کار، به هر حال، خیلی هیجان انگیز خواهد بود».

نظرات 3 + ارسال نظر
باقری چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:01 ق.ظ http://haqiqat.mihanblog.com/

«قالَ الاِْمامُ الْمَهْدِىُّ(علیه السلام):
أَنَا خاتَمُ الأَوْصِیاءِ وَ بى یَدْفَعُ اللّهُ الْبَلاءَ عَنْ أَهْلى وَ شیعَتى.»:
من آخرین نفر از اوصیا هستم، خداوند به وسیله من بلا را از خانواده و شیعیانم برطرف مىگرداند.
أَکْثِرُو الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ.»:
براى تعجیل فَرَج زیاد دعا کنید، زیرا همین دعا کردن، فَرَج و گشایش شماست.
نوکررخ ارباب نبیندسخت است
آغازولایت وامامت مولاصاحب الزمان برشیعیان ودوستدارانش به خصوص شمادوست بزرگوارمبارک
التماس دعا

۰۱۰ چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:16 ب.ظ

سلام خسته نباشید مطلب جالبی بود در مورد مطلب Bloom Box هم اگر مطلبی پیدا کردم حتما براتون می نویسم بازم ممنون از لطف و همچنین تلاشتون

010 دوشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:09 ق.ظ

در جشن شکفتن نوروز برایتان در همه ی سال سرسبزی جاودان و شادی، اندیشه ای پویا و آزادی و برخورداری از همه ی نعمت های خدادادی آرزومندم .
این عید باستانی را به شما تبریک می گویم امیدوارم موفق و موید بوده و در پناه خداوند متعال پیروز و سربلند باشید.

منم سال نو رو تبریک میگم بهتون.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد